2014. március 4., kedd

Elülső kerékagy átnézése, és felújítása





 

Ma ismét az indiai származású Avon BMX lesz porondon.

Kicseréltem a gumibelsőt, és kiderült, hogy még a belső is eredeti indiai darab. Nem volt lyukas, csak a szeleptömítő pöckön a gumi megkeményedett. Így ahhoz, hogy tartsa a levegőt és pumpálható legyen,  azt a szilikongumit le kellene cserélni.  Javítható , de itthon amúgy is csak autószelepes pumpám van.  Szóval nem álltam neki. 

Zárójel:
Ha esetleg vidéken találod magad egy nyaralás közepén a szeleptömítés helyettesíthető például befőttesgumival, gumikesztyűdarabokkal, és persze szigetelőszalaggal. De az már egy másik sztori. Most térjünk vissza a bmx-hez !
                                                                                     



Nagyon frankó az egész logótípia. Valóban ilyen élénk sárgán maradt meg a belsőn a festék. Rögtön kedvem támadt befotózni. Utánakerestem kicsit, és a cég még megvan. Sőt ! Mindenféle járgányhoz gyártanak abroncsot; motorokhoz, robogókhoz, bringákhoz...

Az első kereket vettem ki, a tengely kicsit lötyögött, úgyhogy széthúztam a kerékagyat. Amint kihúztam a tengelyt a csapágygolyók szépen ki is potyogtak. Mázlimra meg lett mind!


 Avon kerékagy, és felni. Ralson külső és belső abroncs. Itt már be lett téve az új belső. A csapágygolyók maguktól potoygtak ki  ahogy a jó fotóért küszködtem. Azért peregtek ki a csapágyházból mert anyira eredeti a bringa, hogy a zsírozás is gyári. A húsz éves gépzsír nagyjából szappan állagú kosz, szóval nem tartja össze a csapágyat. Kiszedtem minden csapágygolyót, a csapágyházat kitakarítottam amennyire tudtam majd átkentem gépzsírral. Megtisztítottam a csapágygolyókat aztán mehettek vissza a csapágyházakba. Bár van olajzó a kerékagyon sosem volt olajozva a tengely. Apropó tengely:





A tengely egyik oldalán szét van préselve a menet, ezen fennakad a csapágy belső oldalát is képző anya. Ha akadásig hajtod, akkor éppen középre kerül a tengely a kerékagyban.  Még nem húztam szét elülső kerékagyat, így nemtudom egyedi megoldás-e. Mindenesetre nekem tetszett ez a frappáns okosság. Nemsokára eljátszom ezt a felújítást egy Csepel elülső kerékaggyal, akkor kiderül az hogyan néz ki .

A tengelyt is, és a kónuszokat is bezsírozod, aztán lehet összerakni a kerékagyat. A kontra szerelés után már gyakorlottan állítod be ezt az "egyszerű" szerkezetet. A lényeg: ne szoruljon és ne is kotyogjon. 
Ekkor a kezedben megpörgetheted a kereket, úgy hogy fogod a tengelyt. Hallgasd és rázogasd, figyeld mennyire forog szabadon, esetleg kotyog-e, vagy ad-e furcsa hangokat. Én hallottam ahogy a csapágygolyók darálják a koszt a csapágyházban. Ahhoz hogy kiszedjek onnan minden megkövült szutykot, kéne egy kis benzin és egy öreg fogkefe. Ez egy garázsban alap holmi, itt a másodikon a belvárosban egyenlőre hiánycikk. Fogod a fogkefét belemártod a benzinbe, aztán nekiesel a kosznak. Az egyik legjobb oldószer az olajos mocsokra a benzin. No meg az ULTRADERM.

Motorosoknak:
Minden motoromon benzinnel pucolgattam a blokk alulsó részeit. A blokkok hasán a tömítések mentén gyakran szivárog az olaj, ami a porral keveredve remek koszpáncélt képez. Ahhoz hogy megtudd mennyire drasztikus a szivárgás, legelőször le kell takarítani a gép alját. Aztán egy-egy kör után megnézed mennyi vért vesztett a masina. Mindenkit kérek ha robbanómotorokat szeretne törölgetni benzinnel, legyen nagyon körültekintő!  Csak lehűlt alkatrészeket törölgess benzinnel, a hevülő alkatrészeket pedig tisztítsd le bőségesen mosószeres vízzel is. Nem elsősorban azért, mert a rákent benzin veszélyes. A benzin elég illékony. A nagyobb para az, hogy a blokk egyes részein összegyűlhet a benzin, ott ahol te nem látod. Például a forgattyúsház és a hengerfej találkozásánál a karburátor környékén. A vizes mosással kiöblítheted ezekről a helyekről a benzint.

MINDENKINEK!
Érdemes szem előtt tartani hogy a benzin gyúlékony ,büdös, kikeményíti a szilikon dolgokat (benzincsövet), illetve oldja a linóleumot. Szóval legyünk elővigyázatosak ha a konyhában állunk neki a játéknak! 

De most vissza a BMX elülső kerékagyához! A csapágyak csinosan bezsírozva várják az összeszerelést. Az a kis olajzó kupakocska pedig szépen vezeti a fényt. Az olajzó kupak kapcsán nem kell itt semmi bonyolultra gondolni, egy egyszerű szilikon dugó, amit ha kipattintasz csöpögtethetsz némi olajat a tengelyre. Arra érdemes figyelni, hogy ez a kupak jól zárjon, illetve ha már megkeményedett és esetleg összetört (pl a benzin kikeményít minden szilikont) akkor szedd ki az egészet és a lyukat ragaszd le alaposan szigszalaggal.


Itt is ki kell emelnem azt a meglepő precizitástt amivel a gép össze lett állítva. Azthiszem talán a német gyártmányú bringákon láttam hasonlót!  Legközelebb bemutatom a hátsó kerék helyrehozását. A felnivel kapcsoplatban is lesznek érdekes meglepetések! 

Sziasztok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése